Groepsactiviteiten

Boerenkoolmaaltijd en vossenjacht
De eerste opkomst in het nieuwe kalenderjaar wordt een gezamenlijk spel georganiseerd in de binnenstad. Aansluitend wordt met de gehele groep boerenkool gegeten.

St. Joris dag
Op 23 april is het St. Joris dag. De zaterdag het dichtst bij 23 april wordt dit gevierd. Deze dag staat de legende van St. Joris centraal en vieren we het begin van het nieuwe Scouting jaar.
‘s Ochtends om 10 uur worden alle leden verwacht bij het clubhuis om gezamenlijk het oude jaar uit te zwaaien. Iedereen krijgt dan een rode tulp uitgereikt, die later op de dag bij het kampvuur een belangrijke functie heeft. Rond het kampvuur aan het einde van de dag is er een St. Joris verhaal, en daarbij zijn ouders van harte welkom.

Seizoensafsluiting
Jaarlijks wordt het seizoen afgesloten met een gezamenlijke barbecue waarbij ouders en belangstellende familieleden ook worden uitgenodigd. Het middag programma zit voor de kinderen vol feestelijke activiteiten.

Zomerkamp
De eerste week van de zomervakantie in het basisonderwijs gaan zowel Welpen als Scouts een week op kamp. De Explorers plannen in gezamenlijk overleg het tijdstip waarop zij meestal 10 dagen op kamp gaan. Ook dit het liefst vanaf de start van de schoolvakantie.
De Blauwe Vogel Scouts gaan met Pinksteren vier dagen op kamp.
De bevers hebben ook een kort kamp, aangepast aan de mogelijkheden van de leeftijd.

Jamboree On The Air
Tijdens een wereldwijd vastgesteld weekend in oktober (het 3e weekend) zoeken Scouts over de hele wereld met behulp van radiozendamateurs contact met elkaar via de zender. Voor alle kinderen staat de opkomst in het teken van communicatie. De leiding en Explorers hebben dan een weekendkamp in thema.

Weekendkampen
In de loop van het jaar hebben de speltakken ook nog 1 (of meer) weekendkampen, waarbij aan de hand van een thema gespeeld en gewerkt wordt.
De Scouts hebben elk jaar in april de Scoutwedstrijden.

En verder…
De grijze dassen met rode vierkantjes zie je niet alleen bij vossenjachten en speurtochten in de stad, maar ook al meer dan 50 jaar bij de jaarlijkse Dodenherdenking.
Ook de Zutphense Zeepkistenrace, Kidz Up en zelfs Lowlands kunnen rekenen op de inzet van de KDG.

De andere opkomsten op zaterdagmiddag vanaf 14:00 uur op het Deventerachterpad vullen met het hele brede spel van scouting. Waarbij altijd invulling gegeven wordt aan 1 of meerdere van de acht aandachtgebieden

1. Uitdagende Scoutingtechnieken
  2. Buitenleven