Scouting zoals wij dat doen (over ons)

Wij zijn van mening dat het Scoutingprogramma een gouden formule kent: naast het bieden van een gevarieerde en actieve vrije tijdsbesteding wordt in de speltakken spelenderwijs een bijdrage geleverd aan de vorming van de persoonlijkheid. Naarmate kinderen ouder worden neemt de zelfstandigheid toe en de begeleiding af. Een formule die al vanaf het begin van Scouting wordt gehanteerd en nog steeds uitstekend werkt. Scouting is dus niet alleen leuk, maar kinderen leren er ook een heleboel. Goed samenwerken bijvoorbeeld, of leiding geven.

Iedereen vanaf 5 jaar is welkom bij de groep. Geloof, huidskleur of afkomst maken voor ons niets uit. Ook een handicap hoeft geen belemmering te zijn om een actieve scout te worden.

Iedere zaterdag 14.00 tot 16.30/17.00 uur komen kinderen en jongeren bij elkaar om met leiding en begeleiding een creatief en spannend avontuur te beleven samen met leeftijdgenoten.

Deze formule wordt door ons leidersteam in de praktijk gebracht.

Het leidersteam bestaat uit een groep zeer enthousiaste mensen, die vaak zelf alle speltaken hebben doorlopen, en nog steeds echte scouting liefhebbers zijn. Als geen ander weten zij dus wat de kinderen uit hun speltak boeit. Ook voor hen is Scouting een vrije tijd besteding waar je veel voor terug krijgt.

Het team zelf wordt ondersteund door de groepsbegeleider die ook als voorzitter van het leidersoverleg optreedt.

Als groep hechten we eraan dat iedere leid(st)er trainingen volgt om zijn kennis te vergroten. Dit zijn door Scouting Nederland erkende trainingen waarbij de leid(st)er ook een certificaat ontvangt. Er wordt in overleg met de groepsbegeleiding gekeken welke trainingen gevolgd gaan worden.

Ook is er een materiaalteam dat het materiaal beheert en onderhoudt zodat de leiding zich volledig kan richten op het spelprogramma en de kinderen.

Volg ons ook op Facebook en Twitter. Of download de Scoutingapp (via deze link) waarin ook een eigen KDG app zit.